2009-11-18
13:56:59

Forts, nöffnöff

Det här är en uppföljning på inlägget jag skrev igår. Det om den fruktade grisförkylningen ja.

Tänkte lägga till en myt och en sanning jag hört, berättat av personer oberoende varandra. Det är alltså samma människa dom pratar om.

Myt.-
Hon vaccinerade sig och blev jättedålig senare på kvällen. Dom fick hämta henne med ambulans. Tydligen hade hon redan influensan när hon blev vaccinerad, och hade dött om hon inte fått vaccineringen samma dag. Vaccineringen lindrade alltså influensan så att hon överlevde.

Ja men så måste det ju ha gått till. Med tanke på hur ett vaccin fungerar, att det är som en "lindrigare" version av den riktiga sjukan. Som får kroppen att reagera och bli immun. Den är alltså inte en permanent medicin som ligger och väntar på att få bota din sjukdom.

Sanning.-
Dom hann ge henne halva vaccinsprutan innan hon fick en anafylaktisk chock. Hon blev röd i ansiktet, fick blodtrycksfall och rodnaden spred sig till resten av kroppen. Hon fick snabbt vård.

Hon fick alltså en allergisk chock med andra ord.


Självklart är det skrämmande med allergiska reaktioner, det kan gå riktigt illa.
Men i mina ögon är okunskapen nästan värre, den är inte lika lätt att behandla.

Som jag skrev i förra inlägget gör alla som dom tycker är bäst, riskgrupper med. Tror tillochmed jag ingår i en sån själv, eftersom jag är ung? Dom unga skulle ju drabbas värst, efter vad jag har hört. 

Detta är som sagt en disskusion jag gärna ger mig in i. Bland annat HÄR.


// M
Postat av: Sofia

haha tack. men studiebidrag kan väl inte vara så mycket att hänga i granen?



jag tänker icke vaccinera mig. tror dock inte vi är i riskgruppen utan de är barn och äldre plus de med vissa sjukdomar.

2009-11-18 | 22:19:45
URL: http://kumpumaki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: